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ohrenhoch, der Geräuschladen
Aktuell
Every Sunday 2 pm - 9 pm
Sunday 12, 19, 26 May and 2, 9, 16, 23 June 2024,
Continuously from 2 pm to 9 pm:
'Darshan with a Pelican' (2020)
by Warren Burt
Recorded sounds routed in space
Warren Burt on his piece 'Darshan with a Pelican' [21'05'']:
This began on July 18, 2019. We were driving on the Bellarine Peninsula, southwest of Melbourne, when, on a whim, I said, “Let’s go down to Swan Bay.” So we did, and in the car park was a pelican. It came right up to me, and we had a good eye-to-eye session. In Hinduism, having eye contact with a statue of a god is called Darshan, and the pelican and I seemed to have that kind of a relationship. Maybe it wanted food, but it stayed well beyond the time when it was clear that I didn’t have any food to give. So we just sat there, in silent communion, for about 20 minutes. It struck me that there was a complete juxtaposition of non-intersecting consciousnesses there. We were both comfortable in each other’s presence, but as for the details of our communication, I would be at a loss to say.
I have frequently written pieces in the past where various layers of sound are juxtaposed, which layers frequently could be viewed as having nothing to do with each other. And I’m happy to let those layers of sound co-exist. Maybe like the pelican and I, they eventually begin to make their own kind of sense. So here we have five different layers, each of which is made in a different way, and each of which has its own kind of sound motion through space.
The five layers don’t all occur at once – there are lots of silences within the individual tracks – but the sound is continuous from beginning to end. Some of the sounds are abstract, and some veer uncomfortably close to narrative, but the overall effect is one of formerly unrelated sounds now regarding each other across space and time much like a composer and a pelican in a car park next to Swan Bay in the middle of winter, making their own kind of sense as they sit regarding each other.
A detailed description of the piece is available at ohrenhoch.
Darshan with a Pelican was commissioned by the GRM Paris in 2020 for their acousmonium concert series.
Warren Burt
Composer, performer, writer, instrument builder (both in hardware and in software), video artist, etc. Born 1949 in Baltimore USA. Education: State University of New York at Albany BA 1971. University of Calfiornia San Diego, MA 1975. University of Wollongong, Australia, PhD 2007. Composer of instrumental, electronic, choral, sound-poetry, environmental sound works among others. Producer of about 117 CDs of his own work on his Scarlet Aardvark Label (website soon to be made public). A long history in education, most recently 2013-2023 at Box Hill Institute Melbourne, where he headed the Masters in Music program. Currently living in Ararat Australia, near the Grampians/Garriwerd National Park.
Photo credit: Catharine Schieve
Sonntag 12., 19., 26. Mai und 2., 9., 16., 23. Juni 2024,
Durchgehend von 14:00 bis 21:00 Uhr:
'Darshan with a Pelican' (2020)
von Warren Burt
In den Raum geleitete aufgenommene Sounds
Warren Burt über sein Stück 'Darshan with a Pelican' [21'05'']:
Dies begann am 18. Juli 2019. Wir fuhren auf der Bellarine-Halbinsel südwestlich von Melbourne, als ich aus einer Laune heraus sagte: "Lass uns zur Swan Bay gehen". Das taten wir, und auf dem Parkplatz war ein Pelikan. Er kam direkt auf mich zu und wir hatten eine gute Sitzung auf Augenhöhe. Im Hinduismus wird der Blickkontakt mit einer Götterstatue Darshan genannt, und der Pelikan und ich schienen diese Art von Beziehung zu haben. Vielleicht wollte er Futter, aber er blieb weit über den Zeitpunkt hinaus, als klar war, dass ich kein Futter für ihn hatte. Also saßen wir einfach da, in stiller Gemeinschaft, etwa 20 Minuten lang. Es beeindruckte mich, dass es ein völliges Nebeneinander von sich nicht überschneidenden Bewusstseinen gab. Wir fühlten uns beide wohl in der Gegenwart des anderen, aber was die Einzelheiten unserer Kommunikation betrifft, könnte ich nicht sagen.
Ich habe früher häufig Stücke geschrieben, wo verschiedene Soundschichten nebeneinander liegen, welche Schichten man oft so sehen könnte, dass sie nichts miteinander zu tun haben. Und ich bin froh, diese Soundschichten koexistieren zu lassen. Vielleicht beginnen sie, wie der Pelikan und ich, schlussendlich ihre eigene Art von Sinn zu haben. Hier haben wir also fünf verschiedene Schichten, von denen jede auf unterschiedliche Weise gemacht ist und von denen jede ihre eigene Art von Soundbewegung durch den Raum hat.
Die fünf Schichten erscheinen nicht alle auf einmal – es gibt viel Stille innerhalb der einzelnen Spuren – aber der Sound ist von Anfang bis Ende kontinuierlich. Einige der Sounds sind abstrakt und andere kommen unangenehm nahe an ein Erzählen, aber der Gesamteffekt ist der von zuvor unverbundenen Klängen, die sich jetzt über Raum und Zeit hinweg gegenseitig betrachten, ähnlich wie ein Komponist und ein Pelikan auf einem Parkplatz an der Swan Bay mitten im Winter, die ihre eigene Art von Sinn machen, während sie einander betrachten.
Eine ausführliche Beschreibung des Stückes steht im ohrenhoch zur Verfügung.
Darshan with a Pelican wurde 2020 von der GRM Paris für ihre Akusmonium-Konzertreihe in Auftrag gegeben.
Warren Burt
Komponist, Performer, Autor, Instrumentenbauer (sowohl Hardware als auch Software), Videokünstler usw. Geboren 1949 in Baltimore, USA. Ausbildung: State University of New York at Albany BA 1971. University of Calfiornia San Diego, MA 1975. University of Wollongong, Australien, PhD 2007. Komponist unter anderem von Instrumental-, Elektronik-, Chor-, Soundpoesie- und Umweltsoundwerken. Produzent von etwa 117 CDs mit eigenen Werken auf seinem Label Scarlet Aardvark (Website wird bald veröffentlicht). Er verfügt über eine lange Erfahrung im Bildungsbereich, zuletzt von 2013 bis 2023 am Box Hill Institute Melbourne, wo er den Masterstudiengang Musik leitete. Lebt derzeit in Ararat, Australien, in der Nähe des Grampians/Garriwerd-Nationalparks.
HYPERLINK https://warrenburt.com/